IDEA / IDEA

„Brama Miasta” ma być dominantą dla układu urbanistycznego Nowego Centrum
Łodzi, obiektem, który stanie się jego wizytówką. Jest to niewielki plac przy wyjściu z
nowego dworca oraz zespół budynków w jego bezpośrednim sąsiedztwie.

Nowe Centrum Łodzi powstaje na dawnym terenie kolejowym Dworca Fabrycznego.
Projekt NCŁ zakłada stworzenie kompleksowej struktury, składającej się z zespołu obiektów
połączonych z systemem podziemnych ulic i parkingów.

Założenia przestrzenne „Bramy Miasta” mają umożliwić stworzenie wysokiej jakości
przestrzeni publicznej. Projektowany obiekt będzie miał charakter unikalny. To właśnie
on oraz częściowo podziemny budynek dworca Łódź Fabryczna otworzy miasto na świat
jednocześnie silnie łącząc go z najbardziej reprezentacyjną ulicą Łodzi - ulicą Piotrkowską.
Tytułowa „Brama Miasta” to miejsce, z którego rozpoczyna się odkrywanie nieznanych
dotychczas krain, punkt startu zarówno dla osób przybywających do Łodzi, jak i samych
mieszkańców udających się w podróż. „Brama miasta” powinna być spójna z otaczającymi ją
placami miejskimi i kontekstem zabytkowej Łodzi, a nade wszystko, zgodnie z najstarszymi
założeniami Roba Krier’a, powinna łączyć starą i nową Łódź oraz stworzyć architekturę z
warstwą znaczeń i symboliki.

Głównym organizatorem Warsztatów jest Instytut Architektury i Urbanistyki Politechniki
Łódzkiej, reprezentowany przez Koło Naukowe Studentów Architektury PŁ „IX PIĘTRO”,
który współpracuje z: Zarządem Nowego Centrum Łodzi, Biurem Architekta Miasta Łodzi, Muzeum
Miasta Łodzi, Wydziałem Architektury Politechniki Warszawskiej – specjalność Architecture
for Society of Knowledge (Architektura Społeczeństwa Wiedzy), Towarzystwem Urbanistów
Polskich, Oddział w Łodzi. Pomysł na zorganizowanie imprezy narodził się podczas wizyty
studentów KNSA PŁ „IX PIĘTRO” w Bolonii, gdzie uczestniczyli w Międzynarodowych
Warsztatach „Architecture and the City in the Times of crisis” w 2012 roku. Zaskakujące
okazało się podobieństwo problemów związanych z przebudową dworca kolejowego
znajdującego się w śródmieściu. Okazało się również, że Bolonia podobnie jak Łódź posiada
skanalizowane rzeki,, będące motorem rozwoju miasta w XIX wieku. Jednak najistotniejsze
okazało się, że władzom Bolonii zależy na zszyciu oddzielonych do tej pory przez tereny
kolejowe dzielnic w mieście. Oczywistym stało się dla nas jako organizatorów zaproszenie
studentów z Włoch i postawienie im pytania jak rozwiązać problemy powstałe w Łodzi, tak
jak oni zasięgnęli naszej rady i opinii.

Przyjęło się mówić, że architekt nie potrzebuje opasłych tomów słowników, jego tłumaczem
jest kartka i ołówek - projektowe esperanto. Dlatego organizatorzy postanowili odłożyć
na bok komputery i wrócić do źródeł. Wszyscy uczestnicy będą pracować na makietach
odzwierciedlających najbliższe otoczenie projektowanego fragmentu Nowego Centrum
Łodzi. Trzeciego dnia to jest 15.03.2013, odbędzie się publiczna dyskusja na temat
zaprezentowanych prac oraz ich ocena.

Program warsztatów przewiduje również wizytę w terenie, zwiedzanie miasta, wykład
Architekta Miasta – prof. Marka Janiaka i spotkania integracyjne w miejscach, które
trzeba „zwiedzić” przybywając do Łodzi.

Jesteśmy przekonani, że nietypowy, eklektyczny charakter Łodzi przyczyni się do powstania
wielu inspirujących, oryginalnych rozwiązań, które będą stanowić cenny wkład w debatę na
temat Nowego Centrum Łodzi, pobudzą do refleksji i po raz kolejny udowodnią, jak wielki
potencjał drzemie w dawnym włókienniczym mieście.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz